Barne- og familiedepartementet har sendt på høring forslag om forbud i ekteskapsloven mot at søskenbarn inngår ekteskap med hverandre. Det angitte formålet er å motvirke helseskader hos barn. IRNs høringssvar er publisert her:
IRN er en paraplyorganisasjon for norske muslimer, og søker å ivareta trossamfunnets rettigheter og friheter. Siden islam tillater ekteskap mellom kusine og fetter, og mange norske muslimer er tilknyttet kulturer hvor denne skikken enten aksepteres eller i noen grad praktiseres, anser vi det som nødvendig å gi et høringssvar på vegne av vårt trossamfunn.
Vi er skeptiske til lovforslaget av ulike grunner: For det første legger lovforslaget til grunn en feilaktig antakelse om at romantiske forhold med nødvendighet leder til barnefødsel. Mange mennesker inngår i parforhold uten å få barn. Hvis intensjonen med en slik lov er å beskytte potensielle barn mot helseskade, bør man innføre et målrettet forbud mot at bestemte parkonstellasjoner får barn, snarere enn å forby parforholdet som sådan. Det fremstår umusikalsk at man vil kriminalisere forhold mellom myndige og samtykkende fettere og kusiner som elsker hverandre, samtidig som man søker å avstigmatisere mange andre former for familiestrukturer og retorisk hyller friheten til å elske den en vil.
Dessuten: Hvis man først forbyr barn fra ekteskap mellom fetter og kusine, bør også barn som følge av samboerskap, kjæresteforhold eller andre parrelasjoner mellom disse forbys. Siden ekteskap er den eneste måten å få familiegjenforening med en partner i utlandet, er det grunn til å stille spørsmål om det er innvandringspolitiske snarere enn helsemessige hensyn som ligger til grunn for lovforslagets ordlyd. Det er Fremskrittspartiet som fremmet representasjonsforslag om å forby søskenbarnekteskap, og de skriver i bakgrunnen for dette forslaget at det kan foreligge et migrasjonsmotiv ved inngåelse av slike ekteskap og tvang: https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Publikasjoner/Representantforslag/2019-2020/dok8-201920-138s/?m=0. I forbudsforslaget som nå er fremsatt av barne- og familiedepartementet oppgis imidlertid ikke forebygging av tvangsekteskap som formål.
For det andre, hvis en åpner for å forby samliv mellom fetter og kusine på bakgrunn av at det kan resultere i barn med helseskader, vil det være diskriminerende å ikke samtidig forby samliv mellom andre grupper som har økt risiko for å få barn med helseplager. De fleste barn født av foreldre som er kusine og fetter er friske og funksjonsdyktige, på samme måte som de fleste barn født av eldre foreldre med lavere egg- og sædkvalitet enn yngre par. Likevel er det slik at foreldres alder, livsstil (som alkoholkonsum, røyking, eksponering for forurenset luft og inntak av hormonforstyrrende mat) og genetiske disposisjoner for sykdom – på samme vis som hvor beslektet foreldre er – påvirker risikoen for psykiske og fysiske helseplager hos barn. Vi stiller oss derfor undrende til at myndighetene har et så stort problemfokus på sistnevnte risikogruppe at en er villig til å endre loven for å få bukt med risikoen, mens en samtidig i beste fall oppmuntrer andre potensielle foreldre til risikoreduserende tiltak. Vi går gjerne i dialog med norske myndigheter om hvordan vi bedre kan opplyse våre medlemmer om risikoen for å få barn med helseskader og påvirke til forebyggende atferd.
Det hadde vært fortjenestefullt om norske myndigheter kunne lagt frem samlet statistikk over hvordan ulike typer foreldreegenskaper fører til ulik typer helseutfall hos barn, og deretter inntok en konsistent og prinsipiell tilnærming til spørsmålet om hva slags mennesker som skal få lov til å få barn. Det fremstår paradoksalt at en vil forby fettere og kusiner fra å få barn av hensyn til barnas beste, samtidig som barneetiske betraktninger sjelden løftes når en av hensyn til voksne menneskers barneønske tillater bruk av anonym sæd- og eggdonasjon i utlandet. Boken og kampanjen Them before us argumenterer for at barns mentale helse tilsier at de bør få muligheten til å gjøre seg kjent med sitt biologiske opphav https://thembeforeus.com/?utm=%27nvOpzp%3B+AND+1%3D1+OR+%28%3C%27%22%3EiKO%29%29%2C
Til slutt vil vi påpeke at lovforslaget kan være med på å legitimere et sorteringssamfunn, der enkelte barn/individer er ønsket bort fra samfunnet på bakgrunn av egenskaper som sykdom, avvikende funksjonsevne og stor omsorgs- og pleieavhengighet. Vi er skeptiske til en samfunnsutvikling hvor menneskelig mangfold viskes ut, hvor kun det sterke dyrkes frem og en diagnose hos et barn anses som uforenlig med livskvalitet hos barnet og menneskene rundt det.