Hva er zakat?
Zakat og renteforbudet i islam blir brukt som økonomiske mekanismer for å støtte målet bak islamsk økonomi. Zakat er en mekanisme som blir brukt for å ivareta både enkeltmennesket og samfunnets behov for å redusere fattigdom og ulikhet. Ordet kommer fra zaka som er et verb i infinitiv, som betyr ‘å vokse og øke’ (Al-Qardawi, 1999). Når det gjelder planter, så bruker man ordet for å vise til at planten vokser. Når man bruker ordet om mennesker, så er det for å ‘rense, forbedre-/og å bli bedre’. Det å gi zakat fører til renselse og vekst hos personen som betaler zakat, i samsvar med Koranverset “Samle inn almissegaver (det pålagte bidraget) fra deres eiendom slik at du kan rense dem (for synder) ved det (bidraget), og skjenke dem tiltakende velsignelser ” (surah 9, vers 103).
I sharia referer zakat til den bestemte andelen av en formue som er foreskrevet og som skal fordeles mellom kategoriene av dem som har rett til å motta den. Det er en islamsk formuesskatt pålagt sparing og eiendeler som ikke er i bruk. Skatten skal tilgodese de svake, utjevne ulikheten i samfunnet og øke befolkningens sosiale velferd. Slik blir zakat både et sosialt og religiøst anliggende (Al-Daghistani, 2021).
Å hjelpe de fattige – et kjennetegn ved tro
I mange vers vil man finne en oppfordring til å brødfø fattige og ta vare på foreldreløse. Å etterleve disse kravene dersom man kan, er en forutsetning for å være en troende. I surah 107, vers 1-4 likestiller Allah det å forsømme religionen med det å se vekk fra å mate fattige og trengende foreldreløse:
أَرَأَيْتَ الَّذِي يُكَذِّبُ بِالدِّينِ
فَذَٰلِكَ الَّذِي يَدُعُّ الْيَتِيمَ
وَلَا يَحُضُّ عَلَىٰ طَعَامِ الْمِسْكِين
Har du sett ham som forsverger levemåten (religionen)? Det er han som dytter vekk den foreldreløse (avviser de foreldreløses behov og berøver dem deres rett) og heller ikke oppfordrer han til å bespise den trengende (han strever ikke for å få en slutt på den økonomiske utnyttelsen av de fattige i samfunnet),
Videre sier Allah i vers 5-7,
فَوَيْلٌ لِلْمُصَلِّينَ
الَّذِينَ هُمْ عَنْ صَلَاتِهِمْ سَاهُونَ
الَّذِينَ هُمْ يُرَاءُونَ
وَيَمْنَعُونَ الْمَاعُونَ
Ve de tilbederne, som er uoppmerksomme på sin bønn (bønns ånd – de har kun Allahs rettigheter i minne, men medmenneskenes rettigheter har de glemt helt), de viser seg kun fram (med sin tilbedelse, for de utfører kun en tradisjonell tilbedelse av Skaperen, mens de av skapningene Hans som er undertrykket viser de ingen hensyn til), og de nekter å låne bort dagligdagse bruksgjenstander selv når de blir spurt!
Og her forklarer Ibn Kathir at med dette menes at de som kun forretter den rituelle bønnen, men unnlater å gjøre godt mot medmennesker, ikke vil bli belønnet for bønnen på dommens dag (Ibn Kathir, vol 4, s. 555).
Hvem er målgruppen for zakat?
- De fattige og trengende: Disse menneskene kan ha litt midler, men ikke nok til å dekke hele behovet.
- Den nødlidende: Slike mennesker har ikke ressurser til helt grunnleggende nødvendigheter; de er verre stilt enn de fattige og trengende.
- De som er ansatt for å samle inn zakat: Dette refererer til de som samler inn og fordeler zakat.
- For å forene hjerter: Etter tradisjonen var denne kategorien for nye muslimer som etter å ha blitt muslimer, sto overfor ekstrem fattigdom på grunn av sin beslutning.
- For å frigjøre slaver: Også i moderne tid er det mange mennesker som utnyttes som slavearbeidskraft. Zakat kan bli brukt til å befri dem.
- De som står i gjeld, men er ute av stand til å gjøre opp sin gjeld.
- De som sliter på veien til Allah.
- Reisende som har sluppet opp for penger, og derfor ikke vil kunne nå sitt endelige reisemål uten hjelp.
Zakat kan ikke brukes til å bygge moskeer, til å begrave avdøde, eller til å slette gjelden til den avdøde» (Islamic Relief Norway, 2021). Sadaqah, som er frivillig veldedighet, kan man bruke til disse og andre gode formål.
Hvem må betale zakat?
Zakat er obligatorisk for mennesker som oppfyller følgende krav i henhold til sharia:
- En muslim
- Som har nådd puberteten
- Som er tilregnelig
- Som er fri (ikke slave)
- Som har en formue som i det minste tilsvarer nisab
Kilder
Al-Daghistani, S. (2021). Ethical teachings of Abu Hamid al-Ghazali: Economics of happiness (Anthem religion and society series). Anthem Press.
Al-Qardawi, Y. (1999). Fiqh Al Zakah (A. B. a. M. I. Waly Ed.). London, UK: Dar Al Taqwa Ltd.
Ibn Kathir (u.å). Tafsir Ibn Kathir. Al- Halabi print ed., Vol. 4, pp. 555.[/vc_column_text][/vc_column]
Islamic Relief Norway (2021). Zakat. https://www.islamic-relief.co.no/om-islamic-relief/det-vi-gjor/zakat/
Tips til videre fordypning
Jalal, Muhammad (Programleder). (2019, november). Islamic Economics: Poverty, Inequality and Zakah with Dr Abul Izz Abdul Salam. [Podcast-episode]. I Thinking Muslim. https://www.thinkingmuslim.com/podcast/11