Artikkelen presenterer det islamske perspektivet på homoseksualitet, og seksualreglene som gjennomgås gjelder derfor muslimer. Gud påtvinger ikke mennesker islam: "Det finnes ingen tvang i religionen" (Koranen 2:257).
Hovedpunkter
- Seksuelle følelser er ikke haram: Det å føle seg tiltrukket av det samme kjønn er ikke forbudt, dvs. regnet som haram, i islam.
- Seksuelle handlinger kan være haram: Seksualitet er regulert i alle verdensreligionene. I islam, i likhet med i de andre abrahimittiske religionene, er rammen for seksuelt samkvem ekteskap mellom mann og kvinne. Også innenfor et slikt samliv er det regler for hva slags seksuelle handlinger som er tillatt.
- Hat og hets er uakseptabelt: Det er fullstendig uakseptabelt å devaluere andres menneskeverd fordi de har en annen samlivsetikk- og praksis enn en selv. Dette inkluderer hets, sjikane, mobbing, psykisk og fysisk vold mot mennesker med en homoseksuell orientering.
- Forakt for synden, ikke synderen: Islam lærer muslimer å avstå fra synder som rente- og alkoholkonsum og sex utenfor ekteskap. Dette betyr ikke at muslimer skal hate seg selv eller andre som begår disse syndene.
- Islam forfekter et holistisk menneskesyn: I islam er ikke seksuell tiltrekning definerende for hvem en er som menneske. Følelser er ikke ensbetydende med identitet i islam, og begjær skal ikke nødvendigvis diktere handlinger. Dette er bakgrunnen for at en del muslimer som er tiltrukket av det samme kjønn velger å si at de har homofile tiltrekninger (på engelsk SSA – same sex attractions), snarere enn at de er homofile.
- Gjensidig toleranse: Folk med ulikt livssyn har ulik samlivsetikk. Man kan ikke forvente at folk skal praktisere, promotere eller omfavne en seksuell livsførsel som strider imot deres verdigrunnlag.
Tiltrekning og kjærlighet
Hvorfor en person er tiltrukket av det ene kjønn eller det andre, og hvorvidt en persons kjærlighet til en annen person er «ekte» er ikke noe sharia, dvs. islamske normer og regler, befatter seg med. I stor grad er dette fordi muslimske lærde har ment begjær og følelser ofte er utenfor ens kontroll, eller at det er noe som kan formes gjennom praksis og disiplin.
Begjær er ikke syndig i seg selv, og det har heller ingen juridiske konsekvenser. Som den berømte sufi-mystikeren al-Junayd (d. 910) forklarte: «Et menneske er ikke skyld i det som er i deres natur. De får bare skylden hvis de handler ut fra det som ligger i deres natur.»
Når det gjelder seksualitet, er altså sharia opptatt av handlinger, ikke følelser, tiltrekninger eller tilbøyeligheter. Bare når følelser og ønsker manifesterer seg i handlinger, blir synder begått. Hvorvidt et ønske eller en tiltrekning er «naturlig», er irrelevant i islamsk rettslære. Hvis visse handlinger er forbudt, er det ubetydelig hva en har lyst å gjøre eller om begjæret er medfødt eller ervervet.
Seksuelle handlinger
I likhet med flere andre verdensreligioner foreskriver islam at seksuallivets plass er i ekteskapet mellom mann og kvinne. Blant islamske lærde i de fire sunnimuslimske lovskolene er det konsensus om at seksuelle handlinger mellom samme kjønn er forbudt. Også i dette spørsmålet er islam på linje med de øvrige abrahimittiske religionene, dvs. jødedom og kristendom (se f.eks. 3. Mos 18,22; 20,13 i det gamle testamentet og Matt 19, 3-12 i det nye testamentet). Islamske seksualregler slik de har blitt implementert i århundrer, har imidlertid i liten grad lagt seg borti hva slags seksuelle handlinger folk utfører i sine soverom.
Den viktigste referansen i islamsk lære til at homofil praksis anses som forbudt, er historien om Lots folk. Den fremste overtredelsen blant Lots folk var seksuelle handlinger mellom menn. Dette fremgår tydelig av Koranen (27:54-56):
Vi sendte også Lot, og husk da han sa til sitt folk: «Begår dere skammelige handlinger med åpne øyne (vel vitende om at de er uriktige)? Går dere til menn i begjær istedenfor kvinner? Nei, dere er et folk som utfører kunnskapsløse (usømmelige) handlinger. Men svaret fra hans folk var intet annet enn: «Kast familien til Lot ut av byen vår. De tror de er så dydige.»
Lot er også en bibelsk skikkelse, og i Bibelens fortelling om Sodoma og Gomorras undergang er Lot og hans familie de eneste som får unnslippe. Også kristen tradisjon knytter fortellingen om Lots fiender, sodomittene, til homoseksuelle handlinger (1. Mos 18,19).
Identitet
I det islamske paradigmet formes ikke identitet rundt seksuelle begjær eller handlinger. På tilsvarende vis som det trekkes et skille mellom følelser og handlinger, setter ikke islam likhetstegn mellom synden og synderen. Synden utgjør ikke identiteten til synderen.
Islam har et holistisk menneskesyn hvor sinn, kropp og sjel inngår. Hvert individ har et unikt og verdifullt selv, og islam legger til grunn at det er et moralsk valg å gi næring til vårt potensial og trene selvet til å leve Gudsbevisste liv. Det islamske synet er at det kun er gjennom en slik prosess selvet vil reflektere vår sanne og dypeste natur: Det autentiske selvet er ikke den delen av oss som gir etter for begjær, men snarere den som søker nærhet til Gud.
Det gjøres oppmerksom på at det finnes muslimer som er tiltrukket av det samme kjønn, men som samtidig avstår fra homoseksuelle handlinger. Disse kan leve i et krysspress. De vil ha seg frabedt anklager om internalisert homofobi fra ikke-troende, men ber også om å bli møtt med mer empati fra sine trosfeller. Hør gjerne på podcasten A way beyond the rainbow, hvor Waheed Jensen og andre muslimer som er tiltrukket av det samme kjønn forfekter dette perspektivet. Det er også viktig å være klar over at det finnes muslimer som praktiserer homofilt samliv.
Islam lærer oss å møte andre mennesker med respekt og verdighet. Det at islamsk lære stiller seg avvisende til enkelte former for samliv, seksuell livsførsel eller reproduksjon må ikke forstås dithen at en som muslim underkjenner andre menneskers verdighet.
Til slutt: Det eksisterer en misoppfatning om at homoseksuelle utestenges fra norske moskeer. Alle er selvfølgelig velkomne til bønn uavhengig av seksuell orientering.
Kilder og videre fordypning
Brown, Jonathan (2018). LGBTQ and Islam Revisited: The Days of the Donald. https://drjonathanbrown.com/2018/lgbtq-and-islam-revisited-the-days-of-the-donald/
Jensen, Waheed (Programleder). (2020-2022). A Way beyond the Rainbow. [Audiopodkast]. https://waheedjensen.wordpress.com/navigating-ssa/awbtr-podcast/
Facchine, Tom (Programleder). (2023). Sexuality, Love and Morality with Dr. Sharif El- Tubgui. Dogma Disrupted. [Audiopodkast]. https://yaqeeninstitute.org/listen/dogma-disrupted
Islamske lærde fra Nord-Amerika (2023). Navigating differences: Clarifying Sexual and Gender Ethics in Islam. Navigating differences. [Fellesuttalelse]. https://navigatingdifferences.com/clarifying-sexual-and-gender-ethics-in-islam/
Vaid, Mobeen (2016). Can Islam Accommodate Homosexual Acts? Quranic Revisionism and the Case of Scott Kugle. Muslim Matters. https://muslimmatters.org/2016/07/11/can-islam-accommodate-homosexual-acts-quranic-revisionism-and-the-case-of-scott-kugle/
Yaqeen Institute of Islamic Reseach (2022). Islam and the LGBT Question. Reframing the narrative. https://yaqeeninstitute.org/read/paper/islam-and-the-lgbt-question-reframing-the-narrative
Yaqeen Institute of Islamic Research (2022). Adressing LGBTQ issues in islam. Webinar. [Video]. https://yaqeeninstitute.org/yaqeen-institute/addressing-lgbtq-issues-in-islam-webinar
Yosef, B (2016). From a Same-Sex Attracted Muslim: Between Denial of Reality and Distortion of Religion. Muslim Matters. https://muslimmatters.org/2016/08/22/from-a-same-sex-attracted-muslim-between-denial-of-reality-and-distortion-of-religion/