I islam finnes det flere profeter, hvorav mange er de samme som i andre abrahamittiske religioner, slik som Ibrahim (Abraham), Daud (David), Nuh (Noah) og Adam. Der islam i stor grad skiller seg fra andre abrahamittiske religioner er i anerkjennelsen av profeten Muhammed som den endelige profeten. Han er den absolutt siste budbringeren til menneskeheten, og med han kom det endelige budskapet fra Gud i form av Koranen. Dertil består en god del av Koranen av beordringer rettet mot Muhammad og hans folk. Det er derfor han er høyaktet, og han anses som profeten som praktiserte islam i sin fullkomne form. Muhammads uttalelser og levemåte veileder muslimer i hvordan islam skal praktiseres.
Livsstilen og uttalelsene til Profeten (fvmh), som har benevnelsen sunnah, ble samlet i det man kaller hadither. Hadither forklarer hvordan islam ble praktisert av Profeten Muhammad, og de inneholder historier om holdningene, vanene, uttalelsene, relasjonene og opplevelsene hans. Muhammad er et forbilde for muslimer, og derfor søker muslimer å følge budskapet i troverdige hadither og strever etter å følge hans eksempel. Dette inkluderer Profetens (fvmh) holdninger og praksis knyttet til mat og drikke.
Profetens vaner
Profeten Muhammad (fvmh) hadde en nokså nøktern livsstil, til tross for at han var en mektig og innflytelsesrik person. Han var ydmyk, takknemlig og veldedig. Han sløste ikke, han viste respekt overfor maten han fikk, han ga mat i veldedighet, han var bevisst på det han spiste og var oppmerksom på kostholdet sitt.
Profeten (fvmh) levde ikke i ekstravaganse, og oppfordret stadig sine følgesvenner til å være fornøyd med det de hadde. Følgesvennen til Profeten Muhammad (fvmh), Abu Huraira, fortalte at Profeten (fvmh) sa: «Rikdom er ikke å ha mange besittelser, snarere er rikdom det å være fornøyd med det en har» (Jami’at-Tirmidhi: 2373).
En annen hadith forteller at Profeten Muhammad (fvmh) sa: «Den av dere som våkner opp med god fysisk helse, følelsen av trygghet av og med seg selv og med mat for dagen; det er som om han besitter hele verden» (Sunan Ibn Majah: 4141; Jami’at Tirmidhi: 2346). Med andre ord er det å få dekket fysiologiske behov og behov for trygghet tilstrekkelig for ethvert menneske.
Profeten Muhammad (fvmh) handlet også etter sine ord, og livsstilen gjenspeiler holdningen hans .Umar ibn Khattab er en anerkjent følgesvenn , og om Profeten (fvmh) fortalte han:
Jeg besøkte Allahs Budbringer, og han lå på en matte. Jeg satte meg ned, og han dro opp plagget sitt og hadde ingen ting annet over seg, og matten hadde etterlatt merker på kroppen hans. Jeg så inn i oppbevaringsrommet hans. Jeg fant kun en sa’ (måleenhet som tilsvarer 3,7 liter) med hvete, en tilsvarende mengde blader i hjørnet, og en halv-garvet lærsekk hengende på siden, og det brakte meg til tårene (etter å ha sett den særs nøkterne livsstilen til Profeten), og han sa: “Ibn Khattab, hva får deg til å gråte?” Jeg sa: “Allahs Apostel, hvorfor skal jeg ikke gråte? Matten har etterlatt merker på deg, og jeg har ikke sett meget i oppbevaringsrommet ditt: Keiseren av Roma og Persia lever sine liv i velstand, men du er Allahs Budbringer. Hans utvalgte, men endog besitter du så lite!” Han svarte: “Ibn Khattab, er du ikke tilfreds med at vi har vår velstand i etterlivet, og de har sin velstand i dette livet? …» (Sahih Muslim 1479a).
Profeten (fvmh) levde i henhold til Koranen, og anså altså ikke materiell velstand som en nødvendig bekreftelse på sin status. Han levde nøkternt og i tråd med sine behov, også i sine spise- og drikkevaner. Følgesvennen til Profeten Muhammad (fvmh), Midqam ibn Ma’dikarib, fortalte at Profeten (fvmh) sa: «Det er nok for Adams barn (mennesket) å spise det som holder han stående. Hvis ikke, så fyll en tredjedel (av magesekken) med mat, en tredjedel med drikke, og en tredjedel med luft (tomt)» (Jami’at Tirmidhi: 2380).
Fortalt av følgesvennen Abu Huraira: «Allahs Budbringer sa, maten for to personer er tilstrekkelig for tre personer, og maten for tre personer er tilstrekkelig for fire personer» (Sahih Al-Bukhari: 5329).
Anas ibn Malik, en annen kjent følgesvenn av Profeten Muhammad, fortalte at: «Etter det jeg husker, spiste aldri Profeten på et stort fat, heller ikke godt bakt tynnbrød, eller på et spisebord» (Sahih Al-Bukhari: 5386).
Dertil ville Muhammad at hans følgere skulle innse at mat er en velsignelse. Anas ibn Malik antegnet at Profeten sa: «… Han beordret oss også om å rense tallerkenen ordentlig og sa: Dere vet aldri hvor velsignelsen i maten ligger» (Sahih Muslim: 2034, etter egen oversettelse). Ikke minst oppmanet han til takknemlighet for mat: «Allah er tilfreds med tjeneren sin som sier: Al-hamdu lillah (lovprisning er til Allah) når han spiser en munnfull mat og når han drikker» (Sahih Muslim: 2734).
Profeten Muhammad (fvmh) hadde en sømmelig og hygienisk etikette når han spiste. Han forbeholdt høyrehånda til renslighet, og spiste med den (Sahih Al-Bukhari: 5376). Han vasket hendene før han spiste (Sunan an-Nasa’i: 256). Han fylte ikke hendene med mat, men spiste heller i mindre omganger med mengden som passet tre fingre (Sahih Muslim: 2032). Han sløste ikke. Han oppfordret til å spise sammen (Sunan Ibn Majah: 3287), og oppførte seg anstendig når han spiste i felleskap. Han komplimenterte god mat, spiste det som tilhørte han og lå nærmest han (Jami’at Tirmidhi: 1805). Han kritiserte ikke mat han mislikte (Sahih Al-Bukhari: 5409).
Profeten Muhammad (fvmh) hadde et variert kosthold. Han spiste undertiden kjøtt og fisk, men mest vegetarmat, slik som brød, honning, gresskar, fiken og dadler. Han var bevisst på det han spiste, og ville blant annet ikke sikte melet sitt, fordi det fjerner næringsstoffer fra melet (Egeland 2021). Abu Hazim spurte Sahl ibn Sa’d, en følgesvenn av Profeten Mohammed (fvmh): «Pleide dere å sikte hvetemelet deres (Profeten og følgesvennene)? Han svarte: Nei, men vi pleide å blåse bort skallene (til hvetekornene)» (Sahih Al-Bukhari: 5410).
Profeten Muhammad (fvmh) var moderat i sitt kosthold og overspiste heller ikke (jmf. Jami’at Tirmidhi: 2380 Sahih Al-Bukhari: 5329). Videre fulgte han forbudet mot alkohol slik det var stipulert i Koranen, og var streng med at han tilhengere han skulle gjøre likeledes. Allahs budbringer ble spurt om Al-Bit’ (mjød). Han svarte: «Alle drikker som beruser er forbudt (å drikke)” (Sahih Al-Bukhari 5585).
Muslimer med evnen til det, pålegges å faste under ramadan. Men Profeten (fvmh) fastet ikke utelukkende i Ramadan, men regelmessig ellers også. Foruten i ramadan fastet han i midten av måneden, på den trettende, fjortende og femtende dagen i måneden, og på mandager og torsdager. Faste fungerer som en spirituell anstrengelse og er en del av tilbedelsen, men forskning viser at det også har helsefordeler. Den muslimske fastemetoden, fra soloppgang til solnedgang, ligner mye på intermitterende fasting, 16:8-modellen, og Profetens ytterlige fasterutine kan ligne 5:2-modellen, som begge har dokumenterte helsefordeler, især for metabolismen i kroppen (Harvard Medical School 2020).
Tilgang til mat er en nytelse og en velsignelse i islam. Profeten Mohammed (fvmh) oppfordret stadig å ta hensyn til de fattige, naboer og slavene med behov for mat. Det ble fortalt at Profeten (fvmh) sa: «Gi mat til de sultende, besøk de syke og frigjør den i fangenskap» (Sahih Al-Bukhari: 5273).
«… Slavene deres er deres brødre. Allah har satt dem under deres omsorg, så la dem spise det dere spiser, kle seg slik dere kler dere og ikke ansett dem i en byrde de ikke kan oppfylle …» (Sahih Muslim: 1661).
«Hvis tjeneren deres tar med mat til dere, dersom dere ikke ber han om å spise med dere, be han så i alle fall om å spise en håndfull, fordi han har strevet for å lage maten» (Sahih Al-Bukhari: 5460).
Han tok hensyn til behovene til alle skapninger og deres velferd. Profeten (fvmh) sa: “En mann følte seg veldig tørst under reisen sin, også traff han på en brønn. Han gikk ned brønnen, slukket tørsten og gikk ut igjen. I mellomtiden så han en pesende hund som forsøkte å slikke opp vann fra gjørmen grunnet sin betydelige tørste. Han sa til seg selv: «Denne hunden sliter med tørste slik jeg gjorde.» Så han dro ned igjen og fylte opp vann i skoen sin for å så gi hunden drikkevann. For dette takket Allah han, og tilga hans synder. Til historien svarte folket: «Å Allahs Budbringer! Er det belønning for oss ved å hjelpe dyrene?» Til det svarte han: «Ja, det er belønning for å hjelpe alle levende skapninger» «(Sahih Al-Bukhari: 2466).
Kilder
Egeland, E. S. (06.08.2021). Utmalingsgrad. Store Norske Leksikon: https://snl.no/utmalingsgrad. Hentet 24.03.2022.
Harvard Medical School. (01.04.2020). Is intermittent fasting safe for older adults?. Harvard
Health Publishing: https://www.health.harvard.edu/staying-healthy/is-intermittent-fasting-safe-for-older-adults. Hentet 24.03.2022.